Liefdevolle zorg en ondersteuning

Liefdevolle zorg en ondersteuning. Hoe ziet dat eruit? Onze medewerkers laten het iedere dag zien: ze luisteren met oprechte belangstelling naar de ouderen die zij ondersteunen, naar hun zorgvraag én hun levensverhaal. Tegelijk zoeken ze naar manieren om ook in de toekomst ouderen zo goed mogelijk te kunnen blijven ondersteunen. Lees hier een paar voorbeelden.

We hebben belangstelling voor de mens als geheel, dus ook voor zijn of haar levensverhaal en geloofsgeschiedenis. Daar willen we bij aansluiten.

Levensverhaal krijgt structurele plek in de zorg

Een fris opgemaakt bed, hulp bij het aankleden en op tijd medicatie. Dat hoort bij ‘goede zorg’. Toch vinden de meeste ouderen dat minder belangrijk dan je misschien zou denken. Zij willen vooral dat medewerkers oog en oor hebben voor wat zij belangrijk vinden en voor hoe het met hen gaat. Daar maakt de Zorggroep structureel werk van. Al voordat iemand bij ons komt wonen, vragen we de toekomstige bewoner of diens mantelzorger om het levensverhaal in kaart te brengen. Dit verhaal krijgt een vaste plek in het dossier.
Hoe beter we begrijpen hoe bewoners gewend zijn te leven en wat voor hen van waarde is, des te hartelijker kunnen we ze verwelkomen in hun nieuwe thuis. Op basis hiervan kunnen we een zorgplan op maat opstellen, dat volledig aansluit bij hun individuele behoeften, wensen en voorkeuren. We zijn ervan overtuigd dat het werken met levensverhalen de kwaliteit van onze zorg aanzienlijk verbetert.

Open PG-afdeling in wording

Het was in een flits gebeurd: in mei knipten de eerste twee bewoonsters van woning 4 van locatie de Arcade eendrachtig maar razendsnel het rode lint door. Daarmee werd de woning officieel in gebruik genomen als ‘open PG-afdeling in wording’.

Hier werken we toe naar een open afdeling voor mensen met geheugenproblemen. We willen hun bewegingsvrijheid vergroten, waardoor de focus meer komt te liggen op kwaliteit van leven en autonomie. Open deuren op afdelingen voor mensen met dementie zijn nu nog eerder uitzondering dan regel. De reden hiervoor is logisch: veiligheid. Die bescherming is goed bedoeld, maar belemmert de vrijheid. In woning 4 van de Arcade gaan we steeds meer vrijheid toevoegen, ondersteund door onder andere technische innovaties. Deze stap is niet alleen drempelverlagend voor toekomstige verhuizingen naar verpleeghuizen, maar ook een verplichting volgens de Wet zorg en dwang (Wzd), die vereist dat de noodzaak van gesloten deuren zorgvuldig wordt afgewogen op persoonlijke indicatie.

Langer veilig thuis dankzij beeldzorg

Technologie is niet meer weg te denken uit de zorg. Dat klinkt misschien wat kil en afstandelijk, maar dat is het zeker niet. Beeldzorg bijvoorbeeld is een vast onderdeel van de zorgverlening bij de thuiszorg van Zorggroep Noordwest-Veluwe. Naar grote tevredenheid van zowel cliënten als thuiszorgmedewerkers!

Bij beeldzorg biedt een verzorgende of verpleegkundige op afstand begeleiding via een beeldscherm. De thuiszorgmedewerker assisteert bijvoorbeeld bij bloedsuikermetingen of insuline toedienen. Het wachten op thuiszorg is verleden tijd, omdat beeldzorg altijd op tijd plaatsvindt. Cliënten ervaren het als persoonlijk en rustgevend en zijn blij met de flexibiliteit die het biedt.

Beeldzorg is een aanvulling op de bestaande zorg. Voor zorghandelingen waarbij dat nodig is, blijven de thuiszorgmedewerkers bij cliënten langskomen. Zeker is wel dat de inzet van zorgtechnologie in de nabije toekomst zal toenemen. Alleen door het inzetten van innovatieve zorgvormen kunnen we de kwaliteit van zorg voor de toekomst behouden.

Bekijk het filmpje!

Feestelijke opening beweeggang Klimop

Na een stevige warming up door ‘Wil Commandeur’, opende een van de clienten van Klimop – de afdeling voor geriatrische revalidatie – op 20 juni een spiksplinternieuwe, kleurrijke ‘beweeggang’ in deze locatie. Op wanden en vloeren zijn allemaal stickers en spellen aangebracht, die de clienten ertoe moeten verleiden om ook buiten de reguliere therapietijden in beweging te blijven. En op de labyrintfiets in dezelfde gang kunnen mensen heerlijk – weer of geen weer – door hun favoriete omgeving fietsen. De clienten zijn enthousiast. Zij kunnen nu ook ’s avonds en in het weekend samen in beweging blijven. Bovendien zijn de avonden en weekenden daardoor veel gezelliger en actiever. Dat geeft voldoening en men voelt zich er beter door.

Geniet mee van de opening via dit filmpje!

Op zoek naar nieuwe ouderenzorg

In mei verwelkomden we de eerste ‘huisgenoten’ in de Proeftuin op Sonnevanck, een innovatief project dat de toekomst van ouderenzorg verkent. In de Proeftuin zoeken we antwoorden op veranderende zorgbehoeften en beperkte middelen. We werken samen – zorgvrijwilligers, mantelzorgers en professionals – aan nieuwe manieren om ouderen te ondersteunen. Samen streven we naar een huiselijke omgeving waar leefplezier voorop staat en bouwen we aan een prettig en veilig thuis voor een brede diversiteit van bewoners, die wij het liefst ‘huisgenoten’ noemen. Zij krijgen hier precies die hulp en ondersteuning die nodig is: niet meer en niet minder. De ‘huisgenoten’ en hun netwerk zijn actief betrokken bij alle activiteiten die bij het dagelijkse leven horen.

Hoewel de exacte toekomstige ontwikkelingen nog niet vaststaan, biedt dit initiatief de mogelijkheid om nieuwe benaderingen te verkennen en te omarmen. In ieder geval staat in de Proeftuin steeds het leefplezier centraal!

Meer info op onze website: de Proeftuin

Belevingstuin meetbaar succesvol

Woonzorglocatie Ittmannshof beschikt over een belevingstuin: een prachtige ruime en kleurrijke tuin waar bewoners, familieleden en medewerkers volop van genieten. Doel van de belevingstuin is onder andere het verbeteren van de kwaliteit van leven van de bewoners.

Vanaf de start van het project in 2021 tot in de zomer van 2023 hebben metingen plaatsevonden onder mantelzorgers en medewerkers om te zien of de doelen van de tuin werden behaald. De uitkomsten laten goed zien hoe tevreden iedereen met de belevingstuin is. Mantelzorgers zijn vooral blij dat bewoners nu zelfstandig in de tuin kunnen wandelen en zitten, medewerkers vertellen dat de tuin uitnodigt tot bewegen. Wat een mooi resultaat! Hier is Ittmannshof – terecht – trots op.

Nieuwe thuiszorgvisie: zelfredzaamheid voorop

De thuiszorg werkt aan een toekomstgerichte aanpak voor de zorg, waarin zelfredzaamheid centraal staat. De nieuwe thuiszorgvisie stimuleert het motto “thuis, tenzij”. Alle thuiszorgcollega’s hebben in 2023 kennis gemaakt met deze nieuwe benadering. Dankzij een toegekende subsidie vanuit het IZA, kan de thuiszorg verder met de implementatie. De Zorggroep gaat hiermee onder andere trainingen aanbieden aan medewerkers op het gebied van motiverende gespreksvoering en het gebruik van hulpmiddelen.

In het streven naar toekomstbestendige zorg is het bevorderen van zelfredzaamheid een essentieel doel. Dana Donker, leerling-wijkverpleegkundige, benadrukt de noodzaak ervan: “Door de vergrijzing en het groeiende personeelstekort moeten we de manier waarop we nu zorg verlenen echt heroverwegen.” Haar afstudeerproject is gericht op het stimuleren van zelfstandigheid bij ouderen door het inzetten van eenvoudige hulpmiddelen waarmee zij dagelijkse taken zelfstandig kunnen blijven uitvoeren. Zo worden ze minder afhankelijk van hulp. Deze aanpak past volledig bij de vernieuwde thuiszorgvisie.

Meer info op onze website: Hulpmiddelentas voor zelfredzaamheid

Hospice Jasmijn: een bijzondere plek

Op 14 oktober opende Hospice Jasmijn haar deuren voor een open dag, waar zorgprofessionals en vrijwilligers de bezoekers verwelkomden. Rob Sudmeijer, vrijwilliger in het hospice, vertelt: “Vrienden vragen me soms: ‘Is dat niet vreselijk moeilijk?’ Mijn antwoord is altijd: ‘Nee, het is onvoorstelbaar dankbaar.’ Ook al zijn de omstandigheden soms intens verdrietig, er wordt ook gelachen. Gasten die nog mobiel zijn en die dat willen, nodigen we wel uit om bij ons aan tafel te komen zitten. Samen eten, luisteren, praten, foto’s van (klein)kinderen uitwisselen, uit de bijbel lezen, noem maar op. Het zit hem in kleine dingen. Een voorbeeld? Ik las eens een gast voor uit een boekje van Annie M.G. Schmidt. Een verhaal waar de dame smakelijk om moest lachen. Haar dochter reageerde: ‘Weet je hoe lang het geleden is dat ik mijn moeder zo heb zien lachen?’ Zulke momenten brengen niet alleen vreugde bij de gasten, maar ook dankbaarheid bij hun naasten!’

Meer info op onze website: hospice Jasmijn

Expositie Marius van Dokkum in Weideheem

Kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, ook voor wie niet meer in staat is om naar een museum te gaan. Dat was de gedachte achter de expositie van de bekende kunstenaar Marius van Dokkum in woonzorglocatie Weideheem in Harderwijk. Ariëtte Ruitenbeek, locatiemanager: “De schilderijen brengen herinneringen naar boven bij bewoners en geven hen stof tot gesprek.” De expositie werd niet alleen gewaardeerd door de ruim 80 bewoners van Weideheem, maar ook door mensen uit de omgeving. Ook zij waren van harte welkom bij deze tentoonstelling en konden gelijk even genieten van een kop koffie in het grand café.

Ervaringen van cliënten

In persoonlijke zorgrelatiegesprekken hebben cliënten en contactpersonen hun ervaringen met de zorg gedeeld. Medewerkers ontvingen een gemiddeld cijfer van 8,3, net als vorig jaar. In totaal zijn er 2.452 gesprekken gevoerd in 91 teams. De resultaten hebben geleid tot het vaststellen van verbetermogelijkheden én tot directe verbeteracties.

Prem – wijkverpleging

In het najaar is door een onafhankelijk onderzoeksbureau het verplichte PREM-onderzoek uitgevoerd. Medewerkers kregen een 8,7 en de internationale Net Promotor Score ging van 56+ naar 59+. In vergelijking met vorig jaar is de score bij alle vragen hoger of gelijk. Dit laat zien dat verbetermaatregelen effect hebben op de tevredenheid van cliënten.

Zorgkaart Nederland

Medewerkers hebben actief ingezet op het uitdelen van kaartjes aan cliënten en mantelzorgers met het verzoek een waardering te plaatsen op Zorgkaart Nederland. Dit heeft 50 waarderingen opgeleverd met een 8,5 als gemiddeld cijfer. Daarnaast heeft een onafhankelijk onderzoeksbureau telefonische interviews afgenomen. De Zorggroep kreeg in totaal 262 waarderingen met een 8,1 als gemiddeld cijfer.

Deel dit verhaal. Kies je platform!