De ouderenzorg verandert. Hoe zorgen we dat medewerkers met plezier blijven werken? Lange tijd was het credo: de cliënt staat centraal. Dat is én blijft natuurlijk de kern, maar uiteindelijk zorgen tevreden en betrokken medewerkers voor goede zorg en tevreden cliënten. Daarom is ons motto: de medewerker op één!
De sfeer in de Zorggroep is open. Ik ervaar dat de veiligheid er is om fouten te mogen maken. Ik ben blij dat ik hier werk!
Medewerker op één!
De ouderenzorg betreedt een nieuw pad, gedreven door vergrijzing, complexe zorgbehoeften en personeelstekorten. We richten ons meer op de zelfredzaamheid van clienten en op samenwerking met hun netwerk, met een verschuiving naar ‘zorgen met’ in plaats van ‘zorgen voor’. We ondersteunen medewerkers in deze overgang, zodat zij met plezier kunnen blijven werken. Lange tijd was het credo: de cliënt staat centraal. Dat is én blijft natuurlijk de kern, maar uiteindelijk zorgen tevreden en betrokken medewerkers voor goede zorg en tevreden cliënten. Daarom is nu ons motto: de medewerker op één.
De ondersteuning van medewerkers is vormgegeven in 6 projecten:
- Dienend-leiderschap: focus op groei, gezien en gehoord worden.
- Zelforganisatie: meer regie voor teams, verbeterde cliëntenzorg.
- Strategische personeelsplanning: juiste mensen op de juiste plek.
- Medewerkersreis: continue aandacht voor betrokkenheid en binding.
- Duurzame inzetbaarheid: voor gezonde en gelukkige collega’s.
- Verzuim en inzetbaarheid: streven naar lager verzuim, gezonde werk-privébalans.
Samen gaan we voor een betere toekomst van ouderenzorg en voor werkgeluk.
Meer werkplezier door dienend-leiderschap
Voor het tweede jaar op rij moedigde De Zorggroep iedere medewerker aan om zich via scholingen en/of masterclasses in diendend-leiderschap te verdiepen.
Wat is dienend-leiderschap? Iedereen kan dienend leiden. Je hoeft geen leidinggevende te zijn. Van directeur tot verzorgende, van manager tot ict-er, dienend-leiden is bedoeld voor iedereen. Het gaat om het behalen van resultaten door de groei en het geluk van anderen op de eerste plaats te stellen. Het is geen leiderschapsstijl, maar een manier van zijn. Het gaat om heldere doelen stellen, goed luisteren naar wat nodig is, gefocust werken, waardering uiten, moed tonen, aanspreekbaar zijn en aanspreken, van fouten leren en met plezier aan waardevolle dingen werken. Kortom: door dienend-leiderschap leer je echt aanwezig te zijn met elkaar. Daardoor komen mooiere dingen tot stand en is er meer plezier. Daarvan zullen ook de ouderen voor wie wij werken genieten.
In 2023 hebben 136 medewerkers de online basistraining dienend-leiderschap gevolgd.
Ik gun iedereen deze manier van met elkaar omgaan
Toen thuiszorgverpleegkundige Marleen Waterham hoorde dat iedereen in de Zorggroep kon meedoen aan de leergang dienend-leiderschap, was ze meteen enthousiast. Waarom het haar trok? “Omdat het je persoonlijke groei stimuleert. Je leert kritisch te kijken naar wat goed is voor jezelf, anderen én het grotere geheel. Dit heeft zowel invloed op mijn werk als mijn privéleven. Daarnaast luister je oprechter naar de antwoorden, zonder direct een oordeel te vellen of meteen advies te geven.”
Het stellen van grenzen is ook een kenmerk van dienend-leiderschap. “Best ingewikkeld aangezien ik van nature geneigd ben anderen te plezieren. Hoewel het nog steeds uitdagend is, brengt het me veel voldoening. Het is fijn dat de sfeer in de Zorggroep open is. Ook ervaar ik dat de veiligheid er is om fouten te mogen maken. Ik ben blij dat ik hier werk!”
Lees op onze website het hele artikel
Kansen pakken en je leven lang leren
Op de drempel van zijn zestigste levensjaar besloot Freek Aalbers een opmerkelijke carrièreswitch te maken naar de ouderenzorg. Ondanks zijn achtergrond in een ondernemersfamilie en zijn diverse ondernemingen, koos hij voor een nieuwe uitdaging. Hij startte met de opleiding tot verzorgende IG, maar werd al snel aangemoedigd om de overstap te maken naar de opleiding tot verpleegkundige. Met succes behaalde hij in 2023 zijn diploma.
Momenteel is Freek werkzaam op de nieuwe afdeling Korenbloem 3, waar hij samen met zijn collega’s werkt aan de ouderenzorg van de toekomst. Hier staat de eigen regie van bewoners met dementie centraal, in samenwerking met hun sociale netwerk. “Ja, ook mensen met dementie hebben die eigen regie hard nodig om zich senang te voelen”, benadrukt Freek, “Het is de kunst om telkens te zien hoe je daaraan kunt bijdragen. Precies die dynamiek en flexibiliteit maakt het werken met mensen met dementie zo geweldig!”
Lees op onze website het hele artikel
Jeugddroom vervuld: stralend in de ouderenzorg
Wendy Kroon is onlangs gestart als woonzorgassistent op Korenbloem 3 op Sonnevanck. Ze straalt van oor tot oor: op 52-jarige leeftijd komt haar jeugddroom eindelijk uit!
Als meisje wilde Wendy al graag de zorg in, maar kreeg daarvoor niet de mogelijkheid en legde zich daarbij neer. Tot ze vorige jaar op Sonnevanck kwam werken in de huishoudelijke verzorging. Wendy: “Ineens zat ik heel dicht op de zorg. Ik vond het fantastisch. Alle huishoudelijke medewerkers kregen toen het aanbod om trainingen te volgen. Ik koos voor ‘omgaan met dementie’ en ‘communiceren met mensen met dementie’. En toen kwam de vacature van woonzorgassistent voorbij. Ik twijfelde geen moment: ik ga de zorg in!”
Ze werd aangenomen. “Ik ben zo trots op mijzelf! Ik kan het wél! Ondertussen heb ik al een aantal interessante trainingen gevolgd, zoals voeding & slikken en ADL-training. Misschien zet ik ooit de stap richting de functie van helpende. Maar eerst ga ik enorm genieten van mijn geweldige baan!”
Lees op onze website het hele artikel
Medewerkeronderzoek
In 2023 is gekozen voor splitsing van het medewerkeronderzoek in 2 delen:
- In april een onderzoek gericht op wat binnen de invloedsfeer van de medewerker lag. Dit onderzoek ging over bevlogenheid, sociale veiligheid, teamproductiviteit en teamsamenwerking.
- In oktober vond een tweede onderzoek plaats op organisatieniveau dat ging over werkgeverschap, werkmogelijkheden en organisatierichting.
De respons op beide onderzoeken was goed. Uit de onderzoeken komt naar voren dat de medewerkers blij zijn dat ze bij de Zorggroep werken. Als verbeterpunten worden genoemd:
- de hoge werkdruk
- de organisatie van werkprocessen
- communicatie over interne veranderingen/ontwikkelingen
- aandacht voor het welbevinden van de medewerker
In- en uitstroomonderzoeken
Uit instroomonderzoeken blijkt dat nieuwe collega’s zich welkom voelen in de Zorggroep. Uitstromende collega’s laten weten dat ze zich niet gewaardeerd voelen en zijn ontevreden over de Zorggroep, de bevlogenheid blijft ook onder deze medewerkers hoog. In 2024 start een project waarin verbeterpunten zijn verwerkt.